دختری با خوردن شیره خرما رازقی تا آخر عمر گریه میکرد

شیره خرما رازقی که با نام لگمی نیز شناخته می شود، شیره تازه ای است که از درختان خرما استخراج می شود.

مطالعه حاضر با هدف تبیین اثرات زمان جمع‌آوری در ابتدای دوره برداشت و پس از هفت روز جمع‌آوری بر مشخصات اسید آمینه و خواص فیزیکی و شیمیایی شیره خرما از درختان نر و ماده انجام شد.

پروفایل ماده خشک، پروتئین، اسید آمینه و قند به ترتیب با استفاده از روش کروماتوگرافی مایع با کارایی بالا و کروماتوگرافی تبادل آنیونی با عملکرد بالا با تشخیص آمپرومتریک پالسی تعیین شد.

شیره خرما از هر دو درخت نر و ماده حاوی سطوح بالایی از کربوهیدرات است تجزیه و تحلیل HPLC نشان داد که این کسر توسط ساکارز در نمونه شیره درختان ماده در مقایسه با درختان نر تحت سلطه بود.

شیره

شیره خرما نر نسبت به شیره خرما ماده ماده خشک کمتری دارد اما پروتئین، پلی فنول تام، خاکستر و اسید آمینه بیشتری دارد.

در حالی که اسیدهای آمینه ضروری اصلی در شیره درختان نر شامل والین و ترئونین بود، آنها توسط لیزین و فنیل آلانین در نمونه‌های شیره درختان ماده نشان داده شدند.

علاوه بر این، آنالیز الکتروفورز ژل پلی آکریل آمید سدیم دودسیل سولفات وجود یک باند پروتئینی 30 کیلو دالتون را فقط برای شیره درختان نر نشان داد.

در مجموع، شیره درختان خرما نر و ماده دارای تعدادی خواص بود که توسط صنایع غذایی کاربردی بسیار ارزشمند است.

نخل خرما گونه‌ای گیاهی چوبی، چند ساله و دوپایه با درختان نر و ماده مجزا از خانواده است این گیاه به طور گسترده در مناطق مختلف خشک و نیمه خشک در سراسر جهان، از جمله کشورهای آفریقای شمالی، خاورمیانه و کشورهای خلیج عربی، که در آن نقش های اجتماعی-فرهنگی، اقتصادی و زیست محیطی قابل توجهی ایفا می کند، کشت می شود.

این بخش تقریباً 4 درصد به ارزش کل تولیدات کشاورزی و 13 درصد از ارزش کل صادرات محصولات کشاورزی از تونس را تشکیل می دهد.

علاوه بر میوه‌های خرما، درختان خرما مشتقات دیگری نیز ارائه می‌دهند مانند برگ، تنه و دانه که برای فعالیت‌های سنتی و صنعتی مختلف مانند سقف‌سازی، حصار کشی، سبدسازی و تغذیه حیوانات استفاده می‌شوند