فتوسنتز تاثیر در شوک به تیمار در گیاهان در چرخه کاهش می دهد

یکی  از عواملی که رب گوجه فرنگی بزرگمهر در کشت گوجه فرنگی باید در نظر گرفت دما است.

دماهای بالاتر بر فتوسنتز تأثیر می‌گذارند زیرا می‌توانند به دستگاه فتوسنتزی آسیب وارد کنند و منجر به مهار فتوسیستم II شود [25،26].

همچنین گزارش شده است که دماهای بالا فتوسنتز را از طریق مهار کربوکسیلاز ریبولوز-1،5-بیس فسفات در چرخه کالوین کاهش می‌دهند که منجر به غیرفعال شدن تثبیت دی اکسید کربن (CO2) می‌شود.

یک مطالعه در سال 2005 رب گوجه فرنگی صفادشت بر روی اثرات دماهای بالا در کشت گوجه فرنگی متمرکز شد.

محققان گروهی از گیاهان کمپبل-28 را به مدت 2 ساعت در معرض شوک حرارتی 45 درجه سانتیگراد قرار دادند و تبادل گاز، فلورسانس کلروفیل و نشت الکترولیت را اندازه گیری کردند.

این مطالعه به این نتیجه رسید که تیمار شوک حرارتی منجر به کاهش نرخ خالص فتوسنتز گیاهان به دلیل تغییرات در چرخه کالوین و عملکرد فتوسیستم II شد .

دما بر توزیع فتواسیمیلات ها (ترکیبات بیولوژیکی که از جذب با استفاده از واکنش های وابسته به نور تشکیل می شوند) بین میوه و بقیه گیاه گوجه فرنگی تأثیر می گذارد [28].

در دماهای بالاتر، تجمع فتواسمیلات در میوه ها افزایش می یابد و بر رشد رویشی گیاه گوجه فرنگی تأثیر می گذارد [21،29].

دمای محیط رشد رب گوجه فرنگی سان گل نیز بر توزیع آب در گیاه، ساختارهای سلولی مؤثر بر کیفیت میوه (مانند اندازه و رنگ) و رشد میوه تأثیر می گذارد.

نوع و تعداد ترکیبات فنلی موجود در میوه گوجه فرنگی با ژنوتیپ گیاه، ذخیره میوه و شدت نور در طول کشت بسیار متفاوت است [8،32].

مطالعه‌ای در سال 2006 دو رقم گوجه‌فرنگی را تحت دو شرایط مختلف رشد داد: یکی برای انتقال تابش فرابنفش خورشیدی در محدوده 290 تا 400 نانومتر، دیگری طراحی شده برای جلوگیری از تشعشعات فرابنفش زیر 380 نانومتر [33].

محتوای فنلی رب گوجه فرنگی سانیا این گوجه‌فرنگی‌ها با استفاده از کروماتوگرافی مایع با فشار بالا و سنجش رنگ‌سنجی فولین-سیوکالتئو مورد آزمایش قرار گرفت و نتایج نشان داد.

طول موج و شدت تابش اشعه ماوراء بنفش بالاتر گیاهان گوجه‌فرنگی در طول کشت به طور قابل‌توجهی باعث افزایش سطح فنلی میوه می‌شود. سطح [33] که برای سلامتی مفید هستند.

  • منابع:
  1. Tomatoes: An Extensive Review of the Associated Health Impacts of Tomatoes and Factors
  • تبلیغات: 
    1. آیا داشتن شانس در پولدار شدن تاثیر گذار است
    2. تولید عسل از وارونه کردن بخش عمده قند ساکارز آن
    3. چرا ذرت بخشی از خانواده علفها است؟
    4. کارآفرینی که می تواند شما را صاحب شغل مورد علاقتان کند